czwartek, 14 lipca 2016

Raglan od góry; kształtowanie dekoltu

Od samjutkiej pracy zgłupiał pan Ignacy

Robienie swetra od góry w kółko to sama frajda. Żadnego zeszywania, można przymierzyć w trakcie roboty czy wszystko z nim gra, a po odcięciu ostatniej nitki natychmiast można go założyć. Robienie w ten sposób raglanu jest szczególnie wygodne. Jedyna jak dla mnie niedogodność to kształt dekoltu jaki się osiąga robiąc rzecz bez żadnego kształtowania szyi.
Tradycyjny raglan robiony od dołu ma oprócz skosów na rękawach, na przodzie i tyle również kształtowany starannie dekolt. To kształtowanie przez zamykanie oczek odbywa się na przodach oraz na rękawach. Tak zrobiony sweter jest wygodny w noszeniu, nie napiera na krtań i ładnie wygląda.
Formy mogą wyglądać na przykład tak:



Widać, że szyja z tyłu nie jest kształtowana, natomiast rękaw przy dekolcie i owszem, ma wyrobiony kształt dający zaokrąglenie przy szyi. Akurat ten sweter ma dekolt w serek.



To jest forma na sweter z okrągłym podkrojem przy szyi. Znów widać, ze kształtowany jest również rękaw.

Jeżeli na raglan robiony od góry nawet najstaranniej obliczymy oczka a później będziemy robić w kółko dodając tylko oczka na skosach rękawów to niestety otrzymamy zawsze dość niewygodny dekolt, którego głębokość reguluje wyłącznie szerokość części na rękaw przy samej szyi.Wygodniej będzie nosić dekolt w serek, gdzie początkowo nabieramy oczka tylko na tył i rękawy a brakujące oczka przodu robimy przez dodawanie w co drugim rzędzie. Pewnej kanciastości na styku rękawów z przodami jednak nie unikniemy. No i nie da się tak zrobić swetra od plisy dekoltu do samego dołu w jednym kawałku.

Mój eksperyment polegał na zastosowaniu rzędów skróconych od samego początku robienia dekoltu.
Zmierzyłam się starannie, policzyłam ile oczek ma mieć dekolt z tyłu. Policzyłam ile oczek ma mieć tył pod pachami. Wyszło ile trzeba dodać na skosach. 
Policzyłam ile szerokości ma mieć rękaw w chwili podziału, odjęłam oczka dodana na skosach i wyszło ile ma mieć rękaw przy szyi. Ponieważ przez te rzędy skrócone na rękawach
przez cztery pierwsze rzędy przedni brzeg rękawa ani przód nic nie zyskają, przód ma o cztery oczka więcej niż tył od samego początku. 

Wszystkie obliczone oczka nabrałam na okrągły drut, zamknęłam i zrobiłam plisę 2p. x 2l. na wysokość 5 cm (bo takie miałam widzimisię).

Markerami podzieliłam ten golfik na część tylną, rękawy, przód i wszystkie grządki pomiędzy dodawaniami. Lubię mieć tam 2 oczka. Dodawanie oczek z nitki poprzecznej daje się zrobić łatwo i bez dziur. Marker początku pleców dałam rozmyślnie w innym kolorze, żeby się w tym nie pogubić.

Z próbki wynikło, że dla swobody mojej szyi z przodu tył musi być wyższy od przodu o min. 12 rzędów. Te rzędy to właśnie będą rzędy skrócone. Założyłam ze dla lepszej orientacji i żeby się w tym nie pogubić dodawanie oczek zachodzi tylko po prawej stronie roboty nim nie zacznę robić swetra w kółko.

Pierwszy rząd skrócony był tylko na tyle od kolorowego markera do drugiego oczka od markera rękawa. Zaczepiłam nitkę na pierwszym oczku przed markerem (na mamę z dzieckiem), odwróciłam robotę i wykonałam po lewej stronie drugi rząd skrócony do drugiego oczka przed markerem rękawa, zaczepiłam nitkę na mamę z dzieckiem po lewej stronie o pierwsze oczko przed markerem i odwróciłam robotę.
Trzeci rząd skrócony przebiegał przez całe plecy, dodawanki oczek na pierwszym skosie i kilka oczek rękawa, został zaczepiony j.w., czwarty rząd skrócony na lewej stronie biegł z powrotem przez plecy bez dodawania na linii raglanu i zaczepiony na drugim raglanie symetrycznie jak na pierwszym.
Piąty rząd skrócony biegł od jednego rękawa do drugiego z dodawaniem oczek na obu liniach raglanu i został zaczepiony trzy oczka dalej na rękawie od rzędu trzeciego, szósty po lewej stronie bez dodawania oczek biegł do przeciwległego rękawa symetrycznie do piątego rzędu itd.

Jeden podwójny rząd skrócony zrobiłam na tyle, dwa na rękawach i trzy na przodach, każdy o kilka oczek dłuższy niż poprzedni. Dało to oczekiwane 12 rzędów dodatkowych tyłowi.




Po tych 12 rzędach robiłam sweter zwyczajnie w kółko po prawej stronie dodając oczka na skosy raglanów co drugi rząd i wszystko się zgadza.
Widać, że ciemnofioletowy pasek jest z tyłu szerszy niż z przodu. O to właśnie chodziło.


5 komentarzy:

  1. Super dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzieki, ale poki co jestem zielona! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zrozumiałam każde słowo, ale nie pojęłam, jak to zrobić 😢

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dziękuję dzięki Tobie rozpoczęłam mój pierwszy sweterek od góry z rzędami skróconymi

    OdpowiedzUsuń

Spamerom mówimy stanowcze NIE.